Edwin Spoelstra nieuwe voorzitter VV Ezinge

Mag ik me even voorstellen als nieuwe voorzitter van VV Ezinge? “Je stelt niks voor” zou een voetballid van VV Ezinge zeggen. “Ok, ik dou al normoal!”

Mijn voetbal carrière laat zich kort beschrijven. Ik ben begonnen met voetbal bij de E van VVS (Voetbal Vereniging Sparta) te Oostwold. De familie Spoelstra was net verhuisd van Groningen naar Midwolda. Havinga Bouwmaterialen besloot om haar vestiging aan de A-Kerkhof 13 Groningen te sluiten – ik ben boven de zaak geboren – en mijn vader ging werken bij Havinga Winschoten. Lid worden van MOVV (Midwolder Oostwolder Voetbal Vereniging) in Midwolda was geen optie want als leerling van de christelijke Ds. W. Oosterheert school ging je gewoon naar VVS, opgericht in 1945 door dhr. Krajenbrink en dhr. Uiterwijk beide hoofd van de Hervormde school met de bijbel.

Spelers van MOVV noemden wij destijds bij VVS “Koksianen”, “Wist ik veel wie Hendrik de Cock was” wij gingen naar de Gerformeerde Kerk. Ik heb welgeteld 4 jaar bij VVS gevoetbald. Echt voetballen heb ik geleerd op het schoolplein; klas 6 mocht als enige op het schoolplein voetballen.

Na 30 jaar geen voetbal – ik heb al die tijd gehockeyd, farmacie gestudeerd en ging werken voor een Amerikaans biotech bedrijf – ben ik gaan voetballen bij VV Ezinge. Mijn oudste zoon Sibren wilde gaan voetballen en als betrokken ouder ga je dan de kabouters leiden; samen met Denny Drijfhout onze vorige voorzitter. Ik speel nu al weer 6 jaar voor het derde, nu het tweede. De krimp in onze regio heeft ook effect op VV Ezinge en we hebben recent besloten om het derde terug te trekken uit de competitie.

Ik vind het belangrijk om als voetbalvereniging voor verbinding te zorgen; “meedoen is belangrijker dan winnen”. “Om leerms kommen”, zal uit het bovenstaande duidelijk zijn dat ik niet in hokjes denk! Respect voor elkaar en samen genieten van sport. Het doet me deugd dat VVS en MOVV nog steeds bestaan en in hun regio ook voor verbinding zorgen en natuurlijk veel spelplezier!

Ik geniet van de voetbalzaterdagen, vooral wanneer de jeugd en het tweede thuis speelt. Ouders langs de lijn, kabouters op het trainingsveld, oudgedienden die nog even komen kijken naar het eerste, een opstootje door een overtreding bij het tweede (Douwe is de slechtste niet) en de gehaktbal van Dina dito biertje, Bert Haanstra zou er een film van maken! Maar heel belangrijk voor de verbinding van de inwoners van de dorpen Ezinge, Feerwerd en Garnwerd waar de meeste van onze leden vandaan komen! Verbinding ook met onze lokale sponsoren en niet te vergeten het stimuleren van sport bij de jeugd; persoonlijk vind ik het belangrijk dat alle kinderen lid zijn van een sportvereniging. In het kader van sportstimulering gaan we nu dan ook samenwerken met de Gemeente Westerkwartier en de andere sportverenigingen. Plus we werken samen met Lopenenzo en Dorpsverenigingen voor de realisatie van een fitness park op ons sportcomplex!

Samen met het bestuur, vrijwilligers, spelers en ouders /begeleiders gaan we er voor zorgen dat we nog lange tijd kunnen genieten van onze club. We hebben in ieder geval ons hoofdsponsor contract met Alta (KOEPON) voor 4 jaar verlengd.

Knap hom der veur, Popko
Uw Voorzitter, Edwin Spoelstra