Ezinge vergeet Potetos te roosteren

Ezinge heeft afgelopen zaterdagmiddag voor de derde keer achter elkaar weten te winnen. Waar in de eerste twee competitiewedstrijden ZEC (3-0) en DIO Groningen (5-0) aan de zegekar werden gebonden, was het dit keer de beurt aan Potetos. Op Sportpark Feerwerd werd het uiteindelijk ‘maar’ 3-0.

Potetos had tot dusverre twee keer gelijkgespeeld en bevond zich op de achtste plaats op de ranglijst. VV Ezinge daarentegen stond fier aan kop met 6 punten uit 2 wedstrijden en een doelsaldo van 8 doelpunten voor en 0 tegen. VV Ezinge moest het zaterdagmiddag doen zonder routinier Ewold Staal, die van de week is geopereerd aan zijn enkel en lange tijd uit de roulatie zal zijn. Ewold zijn enkel bleek al met al toch niet van Staal te zijn… De haal en breng service van zwager Dennis Abbas zorgde ervoor dat Ewold – gepositioneerd op zijn campingstoel langs de lijn – deze fantastische voetbalmiddag toch mee kon maken.
Daarnaast was er deze week nog een Deense verrassing aan komen waaien op Sportpark Feerwerd. Waar FC Groningen de laatste jaren geen geluk heeft gehad met het aantrekken van spelers uit Denemarken, hoopt Ezinge meer geluk te hebben. Niemand minder dan Paul Broekhuizen is weer terug in Nederland en heeft besloten om zich in te schrijven bij Ezinge. Paul heeft in Denemarken zoveel indruk gemaakt op scout en tevens gelegenheidsleider Gido Rutgers dat hij hem heeft voorgesteld bij trainer Nieborg. En met succes, want Paul zal spoedig zijn debuut maken voor Ezinge,

Om 13.00 stond het jaarlijkse fotomoment op het programma onder leiding van fotograaf Ite Wiersema, die er zelfs voor kon zorgen dat Jordy Huizing er voor het eerst op een foto normaal uit zag zonder enige sporen van alcoholisch gebruik de avond ervoor. Want deze verslaggever weet ook: in ‘de Keet’ kan het nog wel eens gezellig worden op een vrijdagavond…. Het op tijd komen is bij de selectie van Ezinge nog wel eens een probleem en ook deze middag was dat weer niet anders. Zo was een van de Douwsma’s zijn scheenbeschermers vergeten en was ook Nick ‘als je haar maar goed zit’ Rosema ietwat vertraagd door een kappersbezoek. Onderstaand de teamfoto van VV Ezinge 2018/2019 waarbij opvalt dat van de achterste rij een aantal jongens hun buik wel heel erg professioneel hebben ingehouden (Jan-Henk, Dennis, Daan, Ben, Ricardo…).

Dan de wedstrijd zelf. Potetos begon erg goed aan de wedstrijd en drukte Ezinge terug tot aan de zestien meter. Dit leidde tot een aantal erg gevaarlijke momenten voor het doel van John Nooren, maar wonder boven wonder leidde dit niet tot de eerste tegentreffer van het seizoen. Na het zwakke begin werd de wedstrijd langzaam omgebogen en nam Ezinge het heft in handen. In de dertiende minuut zorgde Nick Rosemavoor de bevrijdende 1-0 voorsprong voor de ploeg van trainer Leendert Nieborg. Want in de eerste helft trof de jongeling ook nog eens de lat met een geweldige uithaal, helaas stuitte de bal weer terug het veld in. VV Ezinge drukte vervolgens door op de tegenstander en het was EwartTibby’ Gerritsen die in de 31e minuut de voorsprong uitbreidde naar 2-0. Het was voor EwartGerritsen zijn 93e doelpunt in het shirt van VV Ezinge wat betekend dat die nog zeven goals nodig heeft voor zijn volgende ster op Voetbalnoord. Al weken schreeuwt Ewart tegen iedereen die hij tegenkomt: “Die vierde ster, daar doe je het toch allemaal voor!”

In de rust bleek dat Jordy Huizing niet verder kon en werd vervangen door Dennis Abbas. Diezelfde Dennis Abbas zorgde er koud in het veld in de 47e minuut voor dat Ezinge een comfortabele 3-0 voorsprong nam. Een voorsprong die de ploeg van Nieborg niet meer uit handen gaf. Het enige wat de ploeg verweten kon worden was dat het ‘maar’ bij 3-0 bleef. Zelfs Jan-HenkHoekstra dacht op een gegeven moment te scorenvanaf een meter of 60. Helaas duurde het wat te langvoordat de signalen in de hersenen van Jan-Henk dit schot hadden doorgegeven aan zijn magistrale rechtervoet. Wat er hierna met de bal gebeurde hebben we het niet meer over… In de 70e minuut kwam Ricardode Wit binnen de lijnen waarop er wat verbazing was onder de toeschouwers: “Op welke positie speelt die Ricardo nu eigenlijk?” Vorige week viel Ricardo al in als linksbuiten, maar deze middag op zijn vertrouwde positie centraal achterin. Een leuk feitje voor thuis: Ricardoheeft in de afgelopen twee wedstrijden meer minuten gemaakt dan in de afgelopen twee jaar, vandaar misschien ook de verwarring bij het publiek..

Het missen van de vele grote kansen in de tweede helft werd geheel in stijl afgesloten op het eind van de wedstrijd. Wiebe Leistra mocht aanleggen van elf meter. Via de binnenkant van de paal vloog de bal uit het doel en terug het speelveld in. Achteraf had beter broertje Rik de penalty kunnen nemen getuige zijn reactie op het filmpje de penalty van broer Wiebe: “Die had je broertje er zeker beter in gelegd dan jij.” Gezien het tijdstip van reageren (03:10 + het vermoeden van alcohol in het spel) zal broer Wiebe dit ongetwijfeld met een korreltje zout nemen…

Volgende week speelt Ezinge nu al dé topper in 5D wanneer het speelt tegen Lycurgus, die net als Ezinge 9 punten uit 3 wedstrijden heeft behaald. Ik roep graag iedereen op om Ezinge aan te komen moedigen in deze belangrijke wedstrijd. De wedstrijd start om 14.30 en wordt gespeeld op Sportpark West-End in Groningen.

Opstelling VV Ezinge: John Nooren; Melle Gerritsen, Daan Douwsma, Jan-Henk Hoekstra, Jelle Huizing; Nick Rosema, Wiebe Leistra, Ewart Gerritsen; Jordy Huizing (46’ Dennis Abbas), Jasper Dijkstra (80’ Ben Douwsma),Sil Douwsma (70’ Ricardo de Wit).

Scoreverloop: 13’ 1-0 Nick Rosema, 31’ 2-0 EwartGerritsen, 47’ 3-0 Dennis Abbas.